måndag 20 september 2010

Mindfullness

Det snackas mycket om närvaro i nuet, eller mindfullness som det även så fint heter och jag ska väl inte vara sämre.
Nu ska jag ägna hela inlägget åt mindfullness med början nu:

Mindfullness är medveten närvaro. Med andra ord, var medveten om din närvaro.Eller som jag skulle välja att kalla det: Gör en sak i taget. Och gör det fullt ut. Inom mindfullness använder du alla dina sinnen; doft, smak, känsel, synen och hörseln.

 * När du tränar - tränar du. (Sluta fundera på vad du ska ha till teet när du kommer hem!) Fokusera på övningen du gör, var övningen. (Gäller även DRen)

 * När du hämtar dina barn från dagis / skola ta god tid på er hem. Lukta på blommorna längst vägen. Titta på den grodan som skuttar mellan dikena, lyssna på fåglarna. Känn er som ett med naturen. Upplev naturen med alla sinnerna, hur doftar det? hur smakar det? hörs det något? vilken/ vilka känslor upplever du?

* Försök vara tanklös när du slappar, oftar kommer man på massvis med bra saker när man slappar som man bara måste ta itu med på en gång. Ett bra tips är att skriva ner allt som "beskymrar" dig innan du slappar så blir det lättar att slappna av. Är det så att du kommer på en kanon idé när du slappar? Jag lovar dig att om den iden är viktig för dig och din personliga utveckling kommer du att komma ihåg den sedan. Släpp tanken.

Ni som läser mina inlägg vet att jag är drottningen av att göra flera saker samtidigt. Inte helt hundra alla gånger. Jag ska bli bättre på att göra en sak i taget. Lovar.
Det är så mycket man går miste om när man stressar genom livet med sina skygglappar för ögonen och helt missar det som händer brevid en.

Bara att stanna upp och andas någon minut är en super övning.
Andas är bra, det hjälper dig att fokusera. Märker du att tankarna flyger iväg och att du inte är närvarande i det du gör?
Andas djupt några gånger och säg till dig själv:
nu håller jag faktiskt på att planerar mina solrosor*, detta får jag fundera på sedan.


(* byt ut mot något som du faktiskt gör just då.)

Mindfullness hjälper mot stress och får dig fokuserad. Prova gärna idag. Gör den här enkla övningen när du dricker vatten nästa gång:
Hur känns vattnet i munnen? Hur smakar det? Luktar det något särskilt? Bli ett med vattnet som rinner igenom din kropp.

Prova redan idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar