onsdag 24 augusti 2011

Äppelsaft och valnötsbröd.

I nya numret av LagaLätt (som för övrigt bara handlar om vegetarisk mat!) var det flera äppelrecept. Och jag som hade Tema Något med äpple, vilken himla tur.
Så passade på att göra lite äppelsaft faktiskt enligt deras recept den här gången. Så gott som. 
Så här gjorde jag:


1 kg äpplen mindre bitar kokas med 1 pressad färsk citron
I tidningen står att det bara ska få ett uppkok, men det sket jag i och lät koka i kanske 10 minuter med 2 dl socker. Ställ åt sidan
Ha en hålslev och fiska upp skummet. 

min saftmaja. Farmors  hemvävda handduk duger fint
Pressa genom en finmaskig sil eller en hemmagjord Saftmaja. (Sil med handduk över.)


Häll upp på flaskor. Min saft räcker till 0,5 IKEA flaska. 
I min mun bör man späda saften med vatten, precis som med köpesaft.




Gjorde även ett valnötsbröd som jag blev jättenöjd med
 Blir 4 limpor
1 pkt färsk jäst
5 dl ljummet vatten
1 msk olja
1 tsk salt
Blanda ihop


tillsätt 0,5 paket grovt hackade valnötter
1 dl POfiber
Vetemjöl special


Blanda ihop till en deg gärna med en Kitchen Aid. Önskar mig en!
Låt jäsa under tiden du tröstar en grinig bebis, ger henne mat och leker, och får henne att sova. Så du kan arbeta vidare ostört. Kanske nån timme så där.
Lite snabbt delar du degen i 4 delar. Lägg på bakplåtspapper.
Låt jäsa, medan du får din bebis att somna om. 


Jag gräddade så här satte ugnen på 250 grader (max) så den blev riktigt het. 
Satte i bröden. Sprutade in vatten med en sprayflaska. Sänkte värmen til, 200. Cirka gräddtid 30 minuter. Brödet är klart när du knackar på undersidan och du hör en ihålig ton.
uppskuret


 Nu är det sovdags för oss. Tjing





1 kommentar: