måndag 22 augusti 2011

Stora juice och mos fabriken har öppnat


Herregud vad mycket äpplen vi plockade i helgen. Transparanchen var nästan övermogen så den passar nog bäst till mos. 
Jag gör mitt mos så här: Kokar skalade äppelbitar till mos. Mixar med mixerstaven och tillsätter lite socker. Detta mos bör frysas. Frys i mindre förpackningar så du inte behöver tina upp allt på en gång.



Orangerna är inte riktigt klara. När kärnorna är svarta är de klara. 

Träden dignade  av frukt. Men nu är det mesta hemma hos mig och ska strax ner i centrifugen. 
Så dagens uppgift är att att rensa i frysen. Och servera blandade korvar till Gubben till middag. Jag förstår inte varför min VEGOLOGISKA frys är fylld av korvar. 


Till julklapp önskar jag mig en ny frys i fullsorlek. Vi har bara en halv nu och den kanske passar till en familj som bara använder den till ett paket frysta Findus grönsaker och fiskpinnar. 
l
Juicen gör jag i centrifugen och eventuellt att jag filtrerar den genom ett melittafilter för bättre kvalitet. 
Det är enormt tidskrävande men nu jag tjänar några moment med min nya bättre /kraftigare centrifug. 


Nu vaknade Skrutt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar