fredag 12 augusti 2011

Mor Annas pannkakor

Klart det ska vara pannkakor på torsdagar!
Spar det här receptet till nästa vecka vetja;D

Mor Anna gjorde två olika varianter, en vanlig och en på eget initiativ.

Grundsmeten var den samma:  Gjorde till två vuxna och en matlåda.
Vispa samma  (jag gjorde det med elvisp)
ekologisk mjölk
1 dl rågmjöl
4 st färska ekologiska ägg
vetemjöl
salt
1 tsk bakpulver
kolsyrat vatten tills smeten blir lagom fast att steka

Jag lät smeten vila cirka 1 timme, medan Elin och jag var på DR

 Sedan stekte jag cirka 1 dl smet i pannan i taget


Halva smeten stekte jag som vanligt och sedan tillförde jag 1 grovt riven morot, 1 mixad (till fint mjöl) blomkålsbukett och 1 dl havregryn och så här snygga blev de nyttiga grönsaks pannkakorna.
Båda varianterna serverades med jordgubbssylt, för det var det vi hade hemma. 
Grönsaks pannkakorna blev lite grövre och man känner smaken av morötterna. Gott blev det. 


Det är superlätt att göra pannkakorna nyttigare och mer spännande för hela familjen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar