tisdag 30 november 2010

Så håller du dig frisk i vinter!

Favoritboken anno 1915!
Jag älskar sk husmorstips och delar gärna med mig av det jag kan. Nu kommer mina bästa tips mot förkylning och magsjukaAlla tipsen är lätta att ta sig till och helt naturliga. Inga mediciner här inte;) 

Mot förkylningen:
  • Håll dina bihålor rena genom att skölja näsan med en särskild nässköljare. Det ända som behövs är ljummet vatten och salt. Perfekt för småbarnsföräldrar som har barn på dagis, du som umgås i dammiga/smutsiga lokaler. Eller att förebygga förkylning. 
  • Gör en brygd på svart te, färsk ingefära och hela sv. pepparkorn. Låt sjuda tillsammans med vatten i en kastrull minst 10 minuter.  Vid behov söta med honung. 
  • Gör vitlökskuren! Pressa minst 10 vitlöksklyftor i en kopp hett vatten. Låt dra. Rör om. Drick upp allt. Gå och vila efter det. 
  • Klä dig varmt! Tänk särskilt på huvud, hals, fötter och händer. Undvik bomull närmast kroppen. När du blir kall / svettig är bomull dålig på att leda bort vätskan och du blir mer kall.
Mot magsjukan:

  • Svälj 5-10 hela svart eller vitpepparkorn. Prefekt om du har varit i miljöer där du misstänker att smittan fanns. Om du redan blivit sjuk biter inte pepparn på magen längre. 
Prova gärna mina tips och trix, det kostar inget, har används i 100tals år (= är beprövade) och ge det en ärlig chans. Själv använder jag mig bara åt naturliga husmorstips och har därmed inte varit sjuk på flera år. 


Lycka till!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar