lördag 30 juli 2011

Vårrullarna med såser




Från början hade jag detta. Det som ligger i glaset är torkad trattkantarell.


Bladen behövde ligga i varmt vatten för att bli böjbara. 

Jag hade först skurit i små strimlor och sedan kokat pakchoyen, moroten och löken i vatten i några få minuter, aldente och sedan låtit svalna. Kokade de var och en för sig.
Svampfyllningen gjorde jag så här: Lät svampen ligga i blöt i 1 timme. Stekt med lök tills mjuka. I stekpannan kryddade jag med Tamari (soja, sohyo går lika bra) och vitlök, s, p, och en skvätt houng. 

 Sedan lade jag fyllningen i bladen och stängde igen. Vek sidorna först och sedan resten.  Gräddade i ugnen. Först 10 minuter på 200grader och sedan 7-10 minuter på 250 för att få färg. 


Jag kryddade inte själva fyllningen med något. Tänkte att "smaken sitter i såsern"
 Första dippsåsen: Het gojisås:
0,5 dl blötlagda gojibär mixade med 0,5 tomat, 1 msk tamari, 2-3 vitlöksklyftor, hetta i form av chiliflakes eller allra helst en spansk pepparfrukt (efter eget omdöme) Späd ev med blötläggningsvattnet. Mixa allt till en slätmassa / sås
Sötsursås:  Blanda ihop saften av 0,5 citron, 1 msk agavesirap (eller honung), 1 tsk tamari, soya eller shoyo, några droppar tabasco, vitlöksklyftor, några stänk balssamvinäger. Smaka av med s & P. Persija på toppen. 


Perfekt som bjudrätt. Goda både varma och kalla. 
Dock lite pyssligt att göra i ordning. Kan förberedas innan gräddas innan gästerna kommer. 


-Jag hade kunnat äta minst 2 till sa Herman och det var ju ett gott betyg. Ha det i åtanke när du gör dem, och gör fler än du tror - för det går åt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar