måndag 3 januari 2011

Hälsoplanen Steg 1

Välkommen till vegologiskt hälsoplan 2011. 
Hälsoplanen baserar sig på en holistiskt synsätt. En helheltssyn där kropp och själ hör i hop. Vill du må bättre, gå ner i vikt kan du inte bara äta en banan om dagen och tänka hemska tankar om dig själv och tro att du kommer att gå ner 5 kg på en vecka.  Man måste komma till kärnan till "problemet."  Detta är en plan i 8 steg, som helst bör göras tillsammans. Men självklart gör man bara så mycket man orkar, har tid med. Det ska inte vara ytterligare ett stress eller måste. 




Idag handlar det om attityd, tankar och känslor. Hur man genom sina tankar styr hur man mår och hur man upplever sin dag


steg 1) Tänk possitivt - Vill du bli smal, tänk att du är smal, underbar och vacker. (INTE tvärtom!!!) Kom ihåg, man får det man fokuserar på. Tänker du hela tiden att du är en misslyckad, fet, äcklig valross, kommer du förr eller senare bli så. Så tänk de tankar om dig och om andra som du / de förtjänar.
Man får det man fokuserar på. Fokusera det du vill ha och det du förtjänar, istället för det du INTE vill ha. (ofta när jag talar med arbetssökande berättar de för mig vad de inte söker för jobb; jag vill inte jobba i butik, jag vill inte jobba kväll. När jag frågar vad de vill jobba med / som vet de inte. Försök sätta fingret på vad du vill)
Prova att börja dagen med en positiv tanke, lovar dig att dagen kommer att gå i positiva tecken.  Händer det dig att du vaknar sur och sedan följer en svans med negativa tankar? Bryt svansen och påminn dig själv att det alltid finns något gott i alla människor. 


Uppgift 1: Skriv meningen "Jag är underbar" på din spegel. Titta och förstå meningen varje gång du speglar dig. (Köp en penna som är avsedd att skriva på speglar med, finns i bok / pappershandeln)


Uppgift 2: Skaffa dig en vacker anteckningsbok som du trivs med. 
Skriv i pärmen eller på första sidan: "Tack för idag, det gjorde jag bra"
Nu är det meningen att du varje kväll skriver ner minst 3 positiva saker som du tackar andra folk för "tack Barbro för att du gav mig en komplimang för mitt hår" och tre saker som du själv har gjort bra. Tänk igenom dagen och fundera över vad du har gjort och skriv ner minst tre saker som du är stolt över. Stort som smått. 
Var ärlig mot dig själv, det är din bok som du inte behöver visa för någon. 
Det är nyttigt och stort att läsa i boken efter ett tag och vilken självförtroendeboost du får. Tänk vad bra du är. 


Det var allt för steg 1, har du frågor, funderingar är du välkommen att höra av dig genom en kommentar. 
Snart kommer steg 2. Då blir det mer om vad man ska äta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar