torsdag 21 oktober 2010

Tänk om....tänk om inte fanns

Bland det mest irriterade orden som finns kommer orden "Tänk om..." Jag känner flera pessimister som använder det dagligen. Jag blir så vansinnigt irriterad på folk som tänker "olyckshjulet och negativaspiralen" innan det har hänt.
Du behöver inte ta ut olyckan i förskott, faktiskt.
Känner du igen dig?
- Jag kan inte gå ut, tänk om det börjar regna....
- Jag kan inte satsa på min idé, tänk om folk tycker jag är dum i huvudet som tror på mig själv....

- Tänk om jag blir tjock om jag äter den här bullen...
- Tänk om mina barn blir överkörda på vägen till skolan...
- Tänk om jag blir våldtagen när jag går hem från krogen...

I min värld ligger "tänk om" i samma vidriga klass som INTE. Det är två ord som jag gärna undviker och jag tycker du ska göra det samma.
Så tänk om, tänk om inte fanns. Då skulle du inte ha några tvivel och då skulle du verkligen tro på dig själv. Eller hur?

Behöver du hjälp att bli av med ditt tänkombeteende?
Gör så här:

  • Skriv ordet tänk om på en lapp, elda upp det. Vips, borta.

  • Alternativt; visulisera lappen med ordet som du låser in i en liten låda. (lås in ordentligt och kasta bort nyckeln!!) lådan låter du rinna ner igenom en liten bäck som driver ut mot det stora havet och där försvinner den. Vips, borta.
Gör likadant med ordet Inte, om du känner för det.
Du kan behöva upprepa övningen några gånger för att innebörden verkligen ska fastna. En gång är ju som sagt ingen gång.

Nu är det hög tid för DR! Härligt krispigt väder ute. Vi ses där ute.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar