måndag 25 oktober 2010

Tillhör du kylskåpsätarna?

Idag hade jag tänkt skriva om Oxytocinet eller som jag heller säger: åxyt (typiskt för vegologer är att ge sina älskingar smeknamn)
Åxyt är ett lugn och ro hormon som bland annat utsöndras vid berörning. Det är mao inte bara viktigt att röra på sig, utan även att låta andra röra på dig.

Men nu blir det inte så. Nu ska jag skriva om maten istället. Jag känner bland annat en  person som bergsfast står fast vid att hon inte äter mycket alls på en dag. När jag frågar vidare kommer det fram att personen inte äter mycket lagad mat alls. "Jag tog bara en liten yoghurt och en pytteliten macka till lunch, varför går jag inte ner i vikt"

Nu råkar jag veta att den här personen ofta stoppar i sig godis,snask, nötter och köper ofta "3för10 chokladen" som lockar i mataffärskassan. Och den bigback chipspåsen som gömmer sig där hemma...Och eftersom hon inte tycker om vatten, dricker hon saft.
Ofta går den här personen till kylen och kollar om det finns något gott att äta.

Hur många personer lever i förnekelse och lurar sig sig själva när det gäller maten? Må vara sant att hon äter så lite mat, men allt du stoppar i dig ger resultat på kroppen förr eller senare.

Visst, det kanske är så lite, men så lite varje dag. Varje dag året runt. Det är det som ger resultatet du inte vill ha. Det är det lilla som gör att du går upp i vikt.

Känner du igen dig? Vill du bryta din ovana att alltid småäta på något söt?
Det kan vara svårt, men ofta vill man bara ha något att tugga på, så lura kroppen.

Har du problem med kylskåp och /eller skafferisnaskande? Så här enkelt kan du lura kroppen:
  • Ha morotsstavar och gurkstavar färdigt i kylskåpet. Lägg de främst så att det är de som du först ser. (vet att det är jobbigt att skala, men är det gjort så är det lätt att bara ta en morotsbit. Lägg de i en skål med vatten så blir de inte lessna)
  • Gör likadant med ett äpple, dela det i bitar och ta en bit och tugga på
  • Drick vatten! Tugga på en isbit. Ofta är sug förknippat med vätskebrist. Tycker du inte om vatten; pimpa ditt vatten med gurkskivor, apelsinskivor eller annan frukt. Det är även bra att dricka kokt vatten som du låter svalna något.
Och nej, det är inte coolt att kylskåpsäta som Nigella gör. Stick inte fingret rätt ner i chokladkakan på Nigellamane´r. Du vet bättre än så..

Nu: Dags för DR.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar