lördag 5 februari 2011

Äckligt och osmakligt med rök i mat

Som ni alla har förstått tycker jag att det är trevligt att laga mat, hantera mat och allt som hör där till. (Det vill säga bland annat; köpa nya köksliga leksaker, städa i köket, rensa i skafferiet, blötlägga och grodda.) Mitt intresse är vidöppet, kallar köket för R & D (research and devlepment) och jag "jobbar" alltid så att säga. (jag har en kompis som vill rädda världen, men gör det bara 9-17, hon skulle aldrig tänka sig och ställa upp på möten som tredje världen efter kl 17, eller se på en dokumentär på eget bevåg)

Men innan jag ens kan börja laga mat, måste allas händer vara tvättade, allt hår vara uppsatt och gärna nysopade köksgolv. 
Lite hårddraget skulle jag kunna säga att det måste vara fräscht i rummet och personerna som är lagar ska vara fräscha. Utan överdift, bara hyfs och fason.


 Eventuell rökluk måste bort, händer som tagit i en cigarett måste tvättas extra noga och gärna byte av kläder. (Du som röker sätt på dig en "rökrock" och handskar, som du sedan tar av innan hantering av livsmedel)


Nu är det så att jag under loppet av en dag har sett två personer från två olika cafeer som ställer sig utanför fiket och röker. Rätt upp och ner. Dessa tjejer står och gör reklam för cafeet och röker och kommer sedan in och stinker om händer och kläder. Och tar sedan med sina vidriga nikotinfyllda händer i bakverken. så jävla vidrigt och ohygieniskt. 


Ursch säger jag bara. Det är lika äckligt med vårdpersonal som röker. Den som nu måste röka, sätt på dig "rökrocken" och handskar så kan du ta av dig lukten innan du träffar på folk eller hanterar käk.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar