söndag 6 februari 2011

Hade Gud velat att jag skulle stå i köket, hade han gjort mig till ett köksbord..

I var på kalas i går, middag, kaffe och allt som hör där till. Värdinnan hette Maria och hon hade gjort allt som hör kalas till. Själv. Plus att hon passade barnbarnet 2år. Själv. När gästerna väl kom kunde någon annan passa barnet, så fort det var gulligt.


Under hela kalaset stod Maria i köket hela tiden. Hon det var ingen som hjälpte henne med bland annat disken. Ingen. Maria hann inte äta den festliga maten, hon hann inte tala med sina gäster som hade kommit för hennes skull. 


Åhhhh vad jag blir trött. Varför kunde bland annat hennes man inte hjälpt till? Är han så himla lat? Han ser väl också vad som behövs göras? Jag kan bli fullständigt irriterad över sådant beteende. Är diskmaskinen klar? PLOCKA ur, man behöver inte vänta på order från kvinnan i huset. Lika väl som det ska plockas i. 
Och sånt larv som "det har inte jag skräpat ner, det har inte jag ställt där" är bara ursäkter för att slippa undan. 


Jag säger som Mark Levengood engång berättade i ett Sommarprogram: 
Det var en kvinnlig släkting till honom som sa det:


Hade Gud velat att jag skulle stå i köket hade han gjort mig till ett köksbord!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar