onsdag 9 februari 2011

Matresan

Jag har en dröm. En resa som jag skulle vilja göra. En enkel liten resa över Altanten. (Att vilja resa till USA är ett stort steg för mig, annars har det bara varit svåråtkomliga resmål som Sibirien och Grönland. Nu lyssnar jag på mina kompisar som säger "det går inga resor dit du vill åka"...)


Jag har redan varit i USA 6 gånger, så det är inte mystiken som lockar. Utan faktiskt maten. Maten, som är indelad i nyttig och icke nyttig. Och skrämmande nog är inte den nyttiga maten, nyttig. Det är inte nyttigt och hälsosamt att äta en bar, ett pulver, en kräm, sylt, bröd, ost och mat generellt med 0 % fat. Har dom tagit bort fettet har dom lagt i något annat... (främst socker och tillsatser)
Vem ska man, som konsument, tro på? När producenterna gör allt för att generera mer pengar till matindustrin. På feta människor finns pengar att tjäna. Så enkelt är det. När kommer maten bara vara mat? 
Vad innehåller det här tillexempel?
Där borta i USA är det så krångligt med maten. Vad hände med enkelheten och enkla smaker. Tänk att äta något som inte är processats och omgjort. Det är nästan helt omöjligt där. Något för mig att undersöka.
Och jag gråter när jag hör att deras mörka bröd (som man ska tro är nyttigt pga färgen) bara är mörkt tack vare färgmedel!


I det landet vill verkar alla vilja äta kakan och ha den kvar!


Jag vill åka dit och kolla om det går att äta nyttigt, sunt och hälsosamt. På riktigt. Förra gången hade jag svårt att hitta frukt, som inte låg i en sockerlag i en konservburk. Förra gången hade jag svårt att hitta ett healthy snack i deras kiosker. 


Jag tar gärna risken att bli undernärd och får sjörbjugg. För jag vet att detta kommer att ske under en begränsad tid. Och att jag får riktig mat hemma. 


Allt detta tjat om mat får mig att fundera på vad det blir till middag. Är är någon mystisk anledning sugen på Pak Choy och Limabönor. Så det blir nog ett besök i "Stockholm China town" i eftermiddag. Skulle dessa råvaror även falla dig i smaken? Leta inte ihjäl dig i din närlivs utan åk till Hötorget och vid OlofPlamesgatan och Sveavägen ligger flera kinesaffärer på rad och bara väntar på att få sälja till dig. 


Detta är mitt bidrag till en bloggtävling somResebokningen.se anordnar. Genom att blogga om min drömresa får jag en gratis bagagebricka och har även chansen att vinna fina priser där förstapriset är ett presentkort från Fritidsresor på 5.000 kr.
Läs mer om tävlingen här.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar