onsdag 1 juni 2011

Remmar i ugnen

det verkar som om mina remmar aldrig blir klara... Nu har de (visseligen, bara) legat i ugnen i 10timmar och men är fortfarande fuktiga och saftiga. Jag väntar på att de ska bli läderhårda och det verkar som om det tar sin tid.


jag hade tänkt baka ett bröd idag, men det får nog vänta. för det kommer aldrig bli klart när ugnen är på cirka 47 grader. 


Receptet på remmarna:
500gram (dvs en påse) tinade frysta hallon
10 blötlagda aprikoser
3/4 fryst halvtinad banan
smaka på smeten, vid behov söta med agavesirap


Mixa allt och bre sedan ut på ett bakplåtspapper och torka i ugn. Helst i torkugn men vanlig går bra (hoppas jag) det med. 


Enligt principen rawfood ska inget värmas med än till 47grader, men man gör så gott man kan med det man har. Det är svårt att ställa in det gradantalet så exakt i en varmluftsugn. 


En torkugn ingår faktiskt i en av mina fyra önskeugnar
(ång, sten, tork och vanlig)
När vi får större sedan kommer jag ha minst 2 ugnar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar